Intelligent Fitness (IF)

IF GRUNDTRÆNING ➡ Mobilitet x Stabilitet 💪 IF MUSIKMOTION ➡ Rytmik x Motorik 🎵 Kontakt 📞 23 24 86 12 📫 charlotte@intelligentfitness.dk 💚 Sorø

Hjælpetræner


En hjælpetræner imødegår mange af de udfordringer, der ofte opleves på et begynderhold for voksne.

Her er 3 dilemmaer man kan opleve på begynderhold:

  1. Kedelige trin: Trinsammensætningerne skal være meget simple (læs: ensformige) for at (begynder)eleverne kan huske dem. Og alligevel skrider det, når trinene også skal times, dvs. følge bestemte tællinger i musikken. Med 1 lektion om ugen vil det vare lang tid, før de voksne elever oplever succes med at huske trinsammensætningerne. Derfor er underviseren henvist til “follow-along”-metoden, hvor eleverne følger underviseren, selv om det ikke er det mest optimale for eleverne.
  2. Eleverne får ikke den fulde værdi af undervisningen: Underviseren vil gerne coache og hjælpe eleverne, så de mærker, hvordan det føles at træne korrekt og få sammenhæng i hele kroppen. Men det kan ikke lade sig gøre, fordi underviseren ikke kan forlade sin plads foran eleverne pga. “follow-along”-metoden, som underviseren er henvist til at benytte pga. problem nr. 1. Eleverne oplever derfor ikke den tilfredsstillende følelse i kroppen, som din individuelle coaching giver, og som for nogle er en stor del af motivationen for overhovedet at træne.
  3. For få trin: Styrken i ballettens træningsmetode ligger i de varierede trinsammensætninger (TRIN/de 5 grundtrin), den rette bodytoning (TEKNIK/de 10 kropsprincipper) og musikkens timing, som gør, at både krop og hjerne bliver gennemarbejdet – og som gør, at det er meget tilfredsstillende at træne efter Balletmetoden. Men med 1 lektion om ugen tager det lang tid for voksne begyndere, før de kan overskue det hele, og de risikerer at stoppe, inden de kan nå at opleve effekten af træningen.

Hvis du kan genkende disse dilemmaer, så mangler I en hjælpetræner på jeres hold.

Med en hjælpetræner klares alle tre dilemmaer, som egentlig handler om, at man i undervisningen har brug for at være to steder på én gang: Både at stå foran eleverne i “follow along”-visning og samtidig gå rundt blandt eleverne og sætte ind med individuel coaching, der hvor der er brug for det.

Når I benytter en hjælpetræner til “follow-along”-visning, kan underviseren med det store overblik gå rundt blandt eleverne og give både generel cueing, generel og personlig vejledning samt personlig Hands-on Body Coaching. Samtidig har underviseren ro til at betragte eleverne og danne sig et overblik over, hvilket niveau de hver især er på, så hver enkelt elev oplever den bedst muligt undervisning og personlige coaching.

Hvis du ikke kan finde nogen, der kan/vil være din hjælpetræner, så brug en VIRTUEL TRÆNER, der projiceres op på væggen foran dine elever.

Her er det via en projektor, men en stor tv-fladskærm på væggen kan også bruges.

TIP
Brug det samme træningsprogram hver gang over en længere periode. På den måde vil eleverne efterhånden føle sig trygge i trinsammensætningerne og samtidig kan hjælpetræneren nå at lære trinsammensætningerne udenad – udskift evt. 1 øvelser om måneden for at skabe lidt variation.


Balletforening Danmark