Intelligent Fitness

Grundtræning 🦶 Motorik & Rytmik 🎼 God holdning 🕺 Et langt liv i en styrket krop 💚 Ring/skriv allerede i dag 📞 23 24 86 12 📫 charlotte@intelligentfitness.dk

Hvorfor skal du lave din grundtræning ved barren?

I den klassiske ballettræning fungerer barren egentlig som en erstatning for dansepartneren, hvorfor den også medvirker til at udvikle og forbedre din rumlige fornemmelse: Barren afgrænser dit personlige rum samt gør dig bevidst om din krops retninger og linjer i rummet – både vertikalt og horisontalt.

Tak til SeniorBallet-holdet i Rødovre for at stå model

Isoleret led- og muskeltræning

I ballet foregår den grundlæggende træning ved barren – kaldet stangskole, som er opretstående balance-, konditions-, smidigheds- og styrketræning. Barren er særligt velegnet til isoleret led- og muskeltræning af knæ, ankler, fødder og hofte, ryg, skulder (isometrisk træning).

Andre træningsfaggrupper har også fundet ud af at barretræning er godt. Her er det GLAD-træning for gigtpatienter ved Gigtforeningen.

Udadrotation af lårbenet i hofteleddet

Barren støtter i arbejdet med at holde kroppens linjer, mens benene roteres udad i hofteleddet. Det opbygger muskelstyrke i den skrå benmuskulatur. Den spiralagtige opspænding i benene skal holdes helt nede fra indersiden af fødderne, forbi ankel og knæ og op til hofteleddet. Dette er en fantastisk effektiv måde at opbygge styrke og balance i benmuskulaturen på – og særligt velegnet til ældre mennesker, der har tabt muskelkraft i benene.

Bækkenvip skaber sammenhæng mellem hofteled og lænderyg

Når bækkenet vippes let ind under kroppen og maven gøres flad, forlænges og aflastes lænderyggen og forsiden gøres kortere. Det er effektiv og funktionel træning af korsetmuskulaturen, som består af den dybe bugmuskulatur på forsiden af kroppen samt ryggens/sidernes muskulatur i koordineret samarbejde. Bækkenvip løsgør samtidig lænderyggen og forbedrer ryggens smidighed, som er første skridt i retning mod at få en stærk og smidig ryg uden smerter. Når du træner ved barren får du ro til at fokusere på dit bækkenvip og din kropsholdning i alle øvelser.

Forskellige måder at bruge barren på

Dynamisk smidighed og styrke (aktive, ballistiske stræk) – barren bruges til at holde imod i de ballistiske stræk for baglår og lænderyg

Barren bruges som støtte på forskellige måder: balancestøtte, isolerende støtte, retnings- og alignment-støtte, ballistisk støtte, strækstøtte. Med en (eller to) lette hænder på barren træner du i alle øvelser:

  • opretstående stabilitet (balance)
  • opretstående styrke (isolerende opspænding/stram op).

Derudover er barren uundværlig i den opretstående smidighedstræning, hvor du træner

  • dynamisk smidighed og styrke (aktive, ballistiske stræk)
  • statisk smidighed og styrke (stræk med forspænding, også kaldet PNF-stræk)
Statisk stræk af baglår og lænderyg med spiral-forspænding i benet på barren og spiral-opspænding i det stående ben

For voksne balletmotionister er det vigtigt, at barren har 2 tværstænger til smidighedstræningen, hvoraf den nederste skal kunne flyttes op/ned i forhold til den enkelte elevs smidighedsniveau/ROM (Range Of Movement) i hofteleddet.

Kom videre …

Hvis du ikke har en barre, kan du starte med en højrygget stol. Hvis du vil have fuldt udbytte af din grundtræning, skal du have en grundtræningsbarre, som er solid og mobil og placeres midt i rummet. Efter brug stilles den let væk igen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Information

This entry was posted on juli 8, 2020 by in Ballet, Grundtræning and tagged , , , , , .

Navigation

Baloga Grundtræning
Balletforening Danmark
%d bloggers like this: